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dc.contributor.authorSabino, Sônia Rodrigues-
dc.date.available2023-06-20-
dc.date.available2023-08-07T15:32:56Z-
dc.date.issued2023-07-27-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4949-
dc.description.abstractThe Course Completion Work (TCC) presents the result of a research exploratory, which arises, firstly, from the researcher's curiosity when observing the way how playing directly interferes with children's cognitive development, and how this helps them to externalize what is happening internally, as well as to identify the importance of these activities within the school context, considering that these games contribute to the teaching and learning process. Also due to the need to know better the reality of Early Childhood Education classrooms in Tabatinga. This job has as objectives to describe the importance of play as a tool for social development and psychomotor in children in Kindergarten. Observe if the ludic is worked and from what form in the classroom, and report the difficulties that the teacher of Early Childhood Education encounters to carry out their educational practice with the use of play. The research is of a qualitative nature, and had the help of theorists such as (GIL, 2002, 2008) and others. For data collection, the main resource was a questionnaire containing 9 questions addressed to 6 teachers from early childhood education, morning shift at the Gilberto Mestrinho Municipal School. It concludes, for through the answers that the interviewees see ludicity as an integrating part of teaching and inseparable from educational work within the school space. Entertainment is part of society since the most ancient civilizations, and the teachers believe that ludicity can develop in the child skills that enable greater interaction with the environment in which live, and also work your body and your mind, that is, it is an instrument that cannot being out of the teachers' planning to work on motor and social issues.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLudicidade, Educação Infantil, docentespt_BR
dc.subjectLudicity, Early Childhood Education, teacherspt_BR
dc.titleO Lúdico como ferramenta de desenvolvimento social, cognitivo e psicomotor na Educação Infantilpt_BR
dc.title.alternativePlay as a tool for social, cognitive and psychomotor development in Early Childhood Educationpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-07T15:32:56Z-
dc.contributor.advisor1Jankauskas, Rosi Meri Bukowitz-
dc.description.resumoO Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) apresenta o resultado de uma pesquisa exploratória, que surge, primeiramente, pela curiosidade da pesquisadora ao observar o modo como o brincar interfere diretamente no desenvolvimento cognitivo infantil, e a forma como isso as ajuda a exteriorizar o que se passa internamente, bem como identificar a importância dessas atividades dentro do contexto escolar, tendo em vista que essas brincadeiras contribuem para o processo de ensinar e aprender. Também pela necessidade em conhecer melhor a realidade das salas de aula de Educação Infantil em Tabatinga. Esse trabalho tem como objetivos descrever a importância do lúdico como ferramenta de desenvolvimento social e psicomotor em crianças na Educação Infantil. Observar se o lúdico é trabalhado e de que forma em sala de aula, e relatar as dificuldades que o docente de Educação Infantil encontra para realizar sua prática educativa com o uso do lúdico. A pesquisa é de caráter qualitativa, e contou com o auxílio de teóricos como (GIL, 2002, 2008) e outros. Para coleta de dados, o principal recurso foi questionário contendo 9 perguntas direcionados a 6 professoras da educação infantil, turno matutino da Escola Municipal Gilberto Mestrinho. Conclui-se, por intermédio das respostas que os entrevistados veem a ludicidade como parte integradora do ensino e indissociável do trabalho educativo dentro do espaço escolar. O lúdico faz parte da sociedade desde as mais antigas civilizações, e as professoras acreditam que a ludicidade pode desenvolver na criança habilidades que possibilitam maior interação com o meio em que vive, e também trabalhar seu corpo e sua mente, ou seja é um instrumento que não pode estar fora do planejamento dos docentes para trabalhar questões motoras e sociais.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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São Paulo: Cortez, 2007.pt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
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