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dc.contributor.authorMarinho, Juliana Silva-
dc.date.available2023-07-27-
dc.date.available2023-08-07T15:10:03Z-
dc.date.issued2023-03-31-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4938-
dc.description.abstractEvaluate the training process of medical students to work in the Primary Health Care at a public university in Amazonas. Method: Study documentary, descriptive and exploratory, with a quantitative approach, carried out at the University of the State of Amazonas (UEA), in the Unit of the Higher School of Health Sciences (ESA). The documents selected for the research included the Pedagogical Project of the Medicine (PPC) and the Teaching Plans of compulsory undergraduate subjects. The data were analyzed using simple descriptive statistics. Results: 6 were listed doctor's skills according to the National Primary Care Policy (PNAB), and 15 competences listed in the PPC regarding the training profile of graduates in medicine. Only one competence of the PNAB was not contemplated in the PPC and in the course disciplines. In the Teaching Plans it was possible to verify that, of the 55 compulsory disciplines of the course, 23 address APS contents. Theoretical activities are the most discussed during the entire undergraduate course, and that 10.3% of the total workload of the medical course is dedicated to APS, 22% of the time during periods in which there are still activities of a nature theoretical. Conclusion: This study points to the possibility of advances in the process of physician training, proposing the inclusion of students in PHC from the earliest periods, where the scenario for a humanist, critical and reflective formation is, without a doubt, the APSpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectFormação acadêmicapt_BR
dc.subjectprimary health carept_BR
dc.titleA formação em medicina para Atenção Primária à Saúde em uma universidade pública no Amazonaspt_BR
dc.title.alternativeTraining in medicine for Primary Health Care at a public university in Amazonaspt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-07T15:10:03Z-
dc.contributor.advisor1Portela, Ana Paula de Carvalho-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1157770342605532pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4523461071436381pt_BR
dc.description.resumoAvaliar o processo formativo de acadêmicos do curso de Medicina para atuação na Atenção Primária à Saúde em uma universidade pública no Amazonas. Método: Estudo documental, descritivo e exploratório, com abordagem quantitativa, realizado na Universidade do Estado do Amazonas (UEA), na Unidade da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESA). Os documentos selecionados para a pesquisa incluíram o Projeto Pedagógico do Curso de Medicina (PPC) e os Planos de Ensino das disciplinas obrigatórias de graduação. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva simples. Resultados: Foram alistadas 6 competências do médico segundo a Política Nacional de Atenção Básica (PNAB), e 15 competências elencadas no PPC referente ao perfil de formação do egresso em medicina. Apenas uma competência da PNAB não foi contemplada no PPC e nas disciplinas do curso. Nos Planos de Ensino foi possível verificar que, das 55 disciplinas obrigatórias do curso, 23 abordam conteúdos da APS. As atividades de cunho teórico são as mais abordadas durante toda a graduação, e que 10,3% da carga horária total do curso de medicina é voltado para APS, sendo 22% do tempo durantes os períodos nos quais ainda há atividades de cunho teórico. Conclusão: Este estudo aponta para a possibilidade de avanços no processo de formação do médico, propondo a inserção dos discentes na APS desde os primeiros períodos, onde o cenário para uma formação humanista, crítica e reflexiva é, sem dúvida, a APSpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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dc.publisher.initialsUEApt_BR
Enthalten in den Sammlungen:ESA - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

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