DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4498
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGamboa, Catarine Vieira-
dc.date.available2023-01-30-
dc.date.available2023-01-26T16:56:59Z-
dc.date.issued2022-10-28-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4498-
dc.description.abstractGlobalization has led to changes and advances in society and organizations, so that soft skills have become the focus of studies and the current labor market. In this sense, the 2019 National Curriculum Guidelines were born with the objective of developing these competencies in undergraduate students. Behavioral aspects have become key elements for hiring and maintaining jobs. Therefore, this work has as main objective to present and discuss the skills most requested by the job vacancies available online on the recruitment and selection sites for Production Engineers throughout the national territory and the importance with the DCNs (2019). Competencies such as effective communication, personal values, teamwork and leadership, interpersonal relationships and critical thinking were highlighted in the job vacancies found. Therefore, it is affirmed the importance of teaching strategies that allow the improvement of students in this area to occupy their positions in the current labor market. Keywords: . Labor market. Production Engineerspt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetências socioemocionaispt_BR
dc.subjectMercado de trabalhopt_BR
dc.subjectEngenheiros de Produção.pt_BR
dc.subjectDCNs (2019).pt_BR
dc.subjectSoft Skills.pt_BR
dc.subjectNational Curriculum Guidelinespt_BR
dc.titleAs competências socioemocionais e a formação do engenheiro de produção: um olhar para o mercado de trabalho atualpt_BR
dc.title.alternativeSocio-emotional competences and the education of the production engineer: a look at the current job marketpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2023-01-26T16:56:59Z-
dc.creator.ID5061831408341534pt_BR
dc.contributor.advisor1Ferreira, Rejane Gomes-
dc.contributor.advisor1ID6015322063978688pt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6015322063978688pt_BR
dc.contributor.referee1Uchoa, Gizele Melo-
dc.contributor.referee1ID9346589609256015pt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9346589609256015pt_BR
dc.contributor.referee2Cabete, Nadja Polyana Felizola-
dc.contributor.referee2ID6244413576319966pt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6244413576319966pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5061831408341534pt_BR
dc.description.resumoA globalização provocou mudanças e avanços na sociedade e nas organizações, de tal forma que as competências socioemocionais se tornaram foco de estudos e do mercado de trabalho atual. Neste sentido, nasceram as Diretrizes Curriculares Nacionais de 2019 com o objetivo de desenvolver nos alunos de graduação estas competências. Os aspectos comportamentais se tornaram elementos-chave para contratações e manutenção dos empregos. Por isso, este trabalho tem como objetivo principal apresentar e discutir quais as competências mais requisitadas pelas vagas de emprego disponibilizadas on-line nos sites de recrutamento e seleção para Engenheiros de Produção em todo o território nacional e a importância junto às DCNs (2019). Competências como comunicação efetiva, valores pessoais, trabalho em equipe e liderança, relacionamentos interpessoais e pensamento crítico tiveram grande destaque nas vagas de emprego encontradas. Por isso, afirma-se a importância de estratégias de ensino que possibilitem o aprimoramento dos alunos neste quesito para que ocupem suas posições no mercado de trabalho atual.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqProcesso de trabalho.pt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
Appears in Collections:EST - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.