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dc.contributor.authorSilva, Jamile Araújo da-
dc.date.available2022-09-28T15:12:08Z-
dc.date.issued2022-05-05-
dc.identifier.citationSILVA, Jamile Araújo da. A educação ambiental na prática de observação de aves urbanas. 2022. 48 f. TCC (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4325-
dc.description.abstractThe practice of birdwatching is an activity that has grown considerably in recent years all over the world. Considering the vast field of birdwatching and Environmental Education, the present study sought to understand the relationship between the importance of urban birdwatching to the practice of Environmental Education. Thus, the study is divided in distinct moments: initially was performed the bibliographic survey about the bird species, the urban neighborhoods in the Initially, a bibliographical survey was made about bird species, urban neighborhoods in the southern part of the city of Manaus, and also about Environmental Education. In another observation of birds present in the neighborhoods of Educandos, Morro da Liberdade, Industrial Industrial District, Center, Santa Luzia, Japiim and Petrópolis, all located in the southern part of Manaus. of the city of Manaus. In order to compare the species found in this region and the knowledge of the students of a certain school located in the same zone of observations, two questionnaires were applied to the students, one of them with some sighted species, in addition to a visit to CIGS, where students were able to recognize these birds more closely. more closely. It was noticed in this trajectory with the students that before the delivery of the questionnaire with the birds, they didn't know and didn't often observe the birds that that are close to the place where they live, however, after the delivery and after the visit the answers found in the questionnaires changed a lot, surprising even the students themselves. even the students themselves. We conclude that the practice of birdwatching has a vast applied in Environmental Education, aroused the curiosity of students and consequently contributed to the consequently contributed to the teaching-learning process of the same, because the difference between the first and the second questionnaire, besides the involvement of these students in the search for knowledge and practice of Environmental Education. Keywords: Environmental Education; Birdwatching; Questionnaires.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subjectObservação de avespt_BR
dc.subjectQuestionáriospt_BR
dc.titleA educação ambiental na prática de observação de aves urbanaspt_BR
dc.title.alternativeEnvironmental education in urban birdwatchingpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2022-09-28T15:12:08Z-
dc.contributor.advisor1Cabral, Hiléia Monteiro Maciel-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2809503718860401pt_BR
dc.description.resumoA prática de observações de aves é uma atividade que vem crescendo bastante nos últimos anos em todo o mundo. Considerando o vasto campo de observação de aves e a Educação Ambiental, o presente estudo buscou compreender a relação da importância da observação das aves urbanas para prática da Educação Ambiental. Assim, o estudo divide-se em momentos distintos: inicialmente foi realizado o levantamento bibliográfico acerca das espécies de aves, dos bairros urbanos na zona sul da cidade de Manaus, e ainda acerca da Educação Ambiental. Em outro momento foi realizado a observação das aves presentes nos bairros do Educandos, Morro da Liberdade, Distrito Industrial, Centro, Santa Luzia, Japiim e Petrópolis, todos situados na zona sul da cidade de Manaus. Com o intuito de comparar as espécies encontradas nesta região e o conhecimento prévio dos alunos de determinada escola situada na mesma zona de observações, foram aplicados dois questionários aos alunos, sendo um deles com algumas espécies avistadas, além da realização de uma visita ao CIGS, onde os alunos puderam reconhecer essas aves de forma mais próxima. Percebeu-se nesta trajetória com os alunos que antes da entrega do questionário com as aves, os mesmos não conheciam e nem observavam muitas vezes as aves que se encontram próximas ao lugar em que eles vivem, contudo, após a entrega e após a visita ao CIGS as respostas encontradas nos questionários mudaram bastante, surpreendendo até mesmo os próprios alunos. Concluímos que a prática de observação de aves possui um campo vasto e aplicada na Educação Ambiental, despertou a curiosidade dos alunos e consequentemente contribuiu para o processo de ensino aprendizagem dos mesmos, pois percebeu-se a diferença entre o primeiro e o segundo questionário, além do envolvimento desses alunos na busca pelo conhecimento e prática da Educação Ambiental. Palavras-chave: Educação Ambiental; Observação de aves; Questionários.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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dc.subject.cnpqCiências biológicaspt_BR
dc.subject.cnpqBiologiapt_BR
dc.subject.cnpqEducação ambientalpt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
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