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dc.contributor.authorMustafa, Amanda Ramos-
dc.date.available2021-06-01-
dc.date.available2021-06-07T18:05:13Z-
dc.date.issued2018-06-14-
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3347-
dc.description.abstractLanguage, considered a production of humanity and understood as a social practice, enables the subject to construct one`s own trajectory, and transform onesself into a historical and social being. In the context of indigenous populations this condition becomes much more visible, precisely because they are subjects with peculiarities in their historical and cultural sense in the configuration of Brazilian people. The language in this scope, is an inseparable element of their ethnic identity roots. Of the more than 1,500 indigenous languages spoken in Brazilian territory at the time of the arrival of the Portuguese, only about 200 are still spoken and among these, some are threatened with extinction. It is, under this approach, that the present research is developed, whose objective is to register the linguistic teaching practices developed in cultural spaces and the reflections on the uses of ethnic languages in the urban indigenous community of the Parque das Tribos in Manaus. This is an interethnic context, in which about 478 families live, most of them indigenous belonging to 24 different ethnic groups. It is an ethnolinguistic study, which also based on the theoretical assumptions of Sociolinguistics It is characterized as a descriptive and exploratory research, carried out through bibliographical research, field research, through participant observation, using the field diary, questionnaires and interviews.The results indicate that the teaching and social practices of the use of ethnic languages in the Cultural Spaces of Parque das Tribos represents an ascending diacritic that occurs intertwined with the cultural knowledge of the different peoples that live in that locality. Its participants, children, teenagers, young people and adults, acquire ethnic knowledge through a multiple sharing of traditional knowledge and new knowledge. This coexistence environment provides an extension of the linguistic and identity repertoire of its members, strengthens the uses of indigenous languages and multiethnic cultural practices in the everyday life of this large urban indigenous community of Amazonas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Indígenapt_BR
dc.subjectLínguas e Culturas Indígenaspt_BR
dc.subjectEspaços Culturaispt_BR
dc.subjectPopulação Indígenapt_BR
dc.titleAs línguas étnicas no Parque das Tribos em Manaus - um estudo etnolinguístico nos espaços culturais indígenas Unka Umbuesara Wakenai Anumarehit e Kokamapt_BR
dc.title.alternativeEthnic languages in the Valley of the Tribes in Manaus - an ethnolinguistic study in the indigenous cultural spaces Unka Umbuesara Wakenai Anumarehit and Kokamapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.date.accessioned2021-06-07T18:05:13Z-
dc.contributor.advisor1Martins, Silvana Andrade-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795285A0&tokenCaptchar=03AGdBq27IllqpuIG_MVP40J6LAAlDeUQK9FuUtdGXAHnt6B90GpVYBFdzmMdewKus5kH5216oUjCdZm90W5JbME53SR29v2aL0smXIHkrY406y46kSV3iPuVdMRNYBxb0GezKbfg__6YJgVXcDYlAu4WepWPp14Inj91tqpgMHxMWC643PlP28QP9WQjVmw3vWqRDFt0JLK05E5535ucjNM9UrCYovCUh7MttjbKYrxtayuVj_ZBom_XaMmg7n5dPP8JR4yjzV9qgMJOMm0mwhkz4fmFXLgM3XOwo9qRO-oh2AqCfqzADXJwwL_ELmSU6vo2rdbYEN1OzS46HGQnfYHBudlMzSCSMi2cLXTrJ3uYArFfisVfySiBfP81pkujK1jFn56vaO2AMJr4o0g_FnvX-Q_dzPyTQ_YfMY40hnP0-dXUZEr4i0iG3m6ejgJPQ7wmwZp6VzLBoQYNDWso6MCSK1qELArJpxxgDVdUuGWaiRP32dQEVqzxKPvkkw3tDlVvCOISEXA9p835Ch5RTVr9YVSqBYhBUiwpt_BR
dc.contributor.referee1Martins, Valteir-
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dc.contributor.referee2Crus, Jocilene Gomes da-
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dc.description.resumoA linguagem, considerada produção da humanidade e compreendida como prática social possibilita ao indivíduo construir sua própria trajetória, transformando-se, desse modo, em ser histórico e social. No contexto das populações indígenas, essa condição ainda é mais significativa, por se tratar de sujeitos com peculiaridades históricas, culturais e linguísticas, na configuração do povo brasileiro. A língua étnica é um elemento indissociável de suas raízes identitárias. Das mais de 1.500 línguas indígenas faladas em território brasileiro na época da chegada dos portugueses, somente cerca de 200 ainda são faladas e, entre essas, algumas estão ameaçadas de extinção. É sob este enfoque que se desenvolve a presente investigação, a qual tem por objetivo registrar as práticas de ensino linguístico desenvolvidas nos espaços culturais e seus reflexos nos usos das línguas étnicas na comunidade indígena citadina do Parque das Tribos, em Manaus. Este é um contexto interétnico, em que convivem cerca de 478 famílias, a maioria indígenas pertencentes a 24 etnias distintas. Trata-se de um estudo etnolinguístico que se apoia também nos pressupostos teóricos da Sociolinguística. Caracteriza-se como uma pesquisa de natureza descritiva e exploratória, realizada através de pesquisa bibliográfica, pesquisa de campo, por meio da observação participante, com utilização do diário de campo, aplicação de formulários e entrevistas. Os resultados obtidos apontam que o ensino e as práticas sociais de uso de línguas étnicas nos Espaços Culturais do Parque das Tribos representa um diacrítico ascendente que ocorre entrelaçado aos saberes culturais dos diferentes povos que convivem nessa localidade. Seus partícipes, crianças, adolescentes, jovens e adultos, adquirem os conhecimentos étnicos, por meio de um compartilhamento múltiplo de saberes tradicionais e de novos saberes. Esse ambiente de convivência proporciona uma extensão do repertório linguístico e identitário de seus membros, fortalece os usos das línguas indígenas e das práticas culturais multiétnicas no cotidiano dessa grande comunidade indígena urbana do Amazonas.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós graduação em Letras e Artespt_BR
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