DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3285
Title: A radioatividade em uma abordagem CTS através de uma sequência didática lúdica
Other Titles: Radioactivity in STS approach through a playful didactic sequence
Authors: Palmeira-Mello, Marcos Vinícius
Chacon, Eluzir Pedrazzi
Keywords: Baralho;Sequência didática;Radioatividade;Abordagem CTS
Issue Date: 1-Jan-2020
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Este trabalho apresenta uma Sequência Didática e um recurso lúdico desenvolvidos para o estudo da Radioatividade em turmas de um Pré-Vestibular Social, no Rio de Janeiro. O conteúdo foi ministrado e o jogo “Baralho Radioativo”, criado como ferramenta facilitadora da aprendizagem, foi aplicado para fixação do conteúdo. Na culminância da Sequência Didática foi proposto um debate intitulado “Radioatividade: mocinha ou vilã?”, buscando-se uma análise crítica sobre a utilização da radioatividade e as consequências de seu mau uso. Procurou-se refletir a prática docente com intuito de transformar o professor em um profissional mais reflexivo e crítico, capaz de elaborar estratégias adequadas às situações vivenciadas e interessado em melhorar seus métodos constantemente. A Sequência Didática mostrou-se adequada, pois permitiu seções de feedback e o crescimento intelectual do grupo envolvido.
Abstract: This work presents a Didactic Sequence and a playful resource developed for the study of Radioactivity in charitable educational support classes for students who intend to take a college exam entrance, in Rio de Janeiro. The content was taught and the game “Radioactive Deck”, created as a facilitating learning tool, applied for the fixation of the content. At the culmination of the didactic sequence, a debate was proposed entitled “Radioactivity: good or bad?”, aiming a critical analysis on the use of the radioactivity and the consequences of its bad use. During of development and application of the methodology, the teaching practice was thought with the intention of transforming the teacher into a more reflexive and critical professional, able to elaborate strategies appropriate to the situations experienced, and interested in improving their methods constantly. The Didactic Sequence was adequate, since it allowed sections of feedback and the intellectual growth of the group involved.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3285
ISSN: 1984-7505
Appears in Collections:Revista Areté - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A radioatividade em uma abordagem cts através de uma sequência didática lúdica.pdf882,29 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons