DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1510
Title: As histórias em quadrinho como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem da leitura em um centro educativo do município de Parintins AM
Other Titles: Comic books as a didactic tool in the teaching and learning process of reading in an educational center of the municipality of Parintins AM
Authors: Ribeiro, Soraia Batista
Keywords: Ensino
Aprendizagem
Leitura
História em Quadrinhos
Issue Date: 8-Mar-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The present work aims to show the importance of the use of comics as a didactic tool in the teaching and learning process of reading in a third year class of Elementary School of an Educational Center in the municipality of Parintins. To base the research, it was based on some scholars such as: Ramos (2016), Vergueiro (2015), Triviños (2015), Weisz (2004), and others. It is a qualitative research of phenomenological approach undertaken from a case study with support of the techniques of observations and application of questionnaires. The results pointed out the difficulties that teachers and students encounter through teaching and learning process of reading, as well as evidence the contribution of the use of comics in the classroom as a didactic possibility to overcome such difficulties. It is intended to bring to the knowledge of teachers a reflection of their practices, methods and teaching strategies, in order to improve and achieve educational success.
Description: O presente trabalho visa mostrar a importância da utilização das HQs (histórias em quadrinhos) como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem da leitura em uma turma de terceiro ano do Ensino Fundamental de um Centro Educativo do município de Parintins. Para fundamentar a pesquisa embasou-se em alguns estudiosos como: Ramos (2016), Vergueiro (2015), Triviños (2015), Weisz (2004), e outros. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de abordagem fenomenológica empreendida a partir de um estudo de caso com apoio das técnicas de observações e aplicação de questionários. Os resultados apontaram as dificuldades que professores e alunos encontram mediante processo de ensino e aprendizagem da leitura, bem como evidencia a contribuição do uso das histórias em quadrinhos em sala de aula como possibilidade didática para contornar tais dificuldades. Pretende-se levar para conhecimento dos professores uma reflexão de suas práticas, métodos e estratégias de ensino, de forma a melhorar e alcançar o sucesso educativo.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1510
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons