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Título: A Educação Ambiental no ambiente escolar: análise da prática docente numa escola municipal em Parintins - AM
Título(s) alternativo(s): Environmental Education in the school environment: analysis of teaching practice in a municipal school in Parintins - AM
Autor(es): Tavares, Keyciane de Souza
Palavras-chave: Escola;Educação Ambiental;Educadores;Dificuldades
Data do documento: 25-Fev-2019
Editor: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The present research discusses about the Environmental Education (EE) in the context of a municipal school in Parintins/AM. Aiming to investigate the main issue of the second grade's educators about the Environmental Education Concerned to pedagogical practices. Therefore, the research involved in the comprehension and understanding of the second grade's educators about EE and sustainability, identifies contents proposed in the school curriculum contemplated by EE according to the educators' speech; verifies the main issues of the educators on working with EE and finally provide didactic alternatives to the EE discussion improvement and second grade's Sustainability. Theoretical battles are marked by the main world conferences that tange its historicity, EE insertion in the school curriculum, relation between EE and sustainability, and EE teaching training. Uses up Gonçalves (1990), national curricular parameters (1997), National Political Environmental Education (1999), Dias (2003), Tristão (2004), Sachs (2009), Loureiro (2012), Freire (2013), Guimarães (2013), and others, they also were important to comprehend EE and its respective approaches. The research is qualitative in its nature with a critical approaching comprehended by the bibliographic research, the observation techniques/participants and interviews with 03 second grade's educators of the elementary school. Lastly, the reached results explains the conception about the theme that it is in a construction process between the educators. The proposed contents in the school curriculum are partially known, being linked mainly to ecological aspects. As the main issues are manifested by different topics and breaking up with the established precepts by the National Curricular Parameters. The following up didactic was introduced as a methodical proposal to the interdisciplinary teaching of EE on second grade, becoming possible to the students a knowledge that pervades the theme fragmentation at school scope.
Descrição: A presente pesquisa discute a Educação Ambiental (EA) no contexto de uma Escola municipal em Parintins/Am. Objetiva investigar as principais dificuldades dos educadores do 2º ano acerca da Educação Ambiental no que diz respeito às práticas pedagógicas. Busca-se nesta pesquisa o direcionamento dos objetivos específicos: compreender o entendimento dos educadores do 2º ano sobre EA e Sustentabilidade; identificar os conteúdos propostos no currículo escolar que contemplam a EA a partir das falas dos educadores; verificar as principais dificuldades dos educadores em trabalhar a EA e por último, possibilitar alternativas didáticas para o aprimoramento da discussão EA e Sustentabilidade no 2º ano. O arcabouço teórico é marcado pelas principais conferências mundiais que tange sua historicidade, inserção da EA no currículo escolar, relação entre EA e sustentabilidade, e EA na formação docente. Para tanto, recorre-se a Gonçalves (1990), Parâmetros Curriculares Nacionais (1997), Política Nacional de Educação Ambiental (1999), Dias (2003), Tristão (2004), Sachs (2009), Loureiro (2012), Freire (2013), Guimarães (2013), e outros, que foram importantes para compreender EA e suas respectivas abordagens. A pesquisa é de natureza qualitativa com abordagem crítica, compreendida a partir da pesquisa bibliográfica, tendo como técnicas a observação direta/participante e entrevistas com 03 educadores do 2º ano do Ensino Fundamental. Por fim, os resultados alcançados explicitam que a concepção sobre a temática está em processo de construção entre os educadores. Os conteúdos propostos no currículo escolar são conhecidos parcialmente, sendo atrelados principalmente ao aspecto ecológico. Quanto as principais dificuldades, estão manifestadas por diferentes fatores, rompendo com os preceitos estabelecidos pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s). A sequência didática foi apresentada como proposta metodológica para o ensino interdisciplinar da EA no 2º ano, por possibilitar aos estudantes um conhecimento que perpassa a fragmentação da temática no âmbito escolar.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1503
Aparece nas coleções:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

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