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Título: O novo ensino médio em publicidade do governo federal: análise discursivo-crítica e multimodal
Título(s) alternativo(s): The new high school in advertising of the federal government: discursivo-critical and multimodal analysis
Autor(es): Oliveira, Glaunara M.
Soares, Neiva M. M.
Palavras-chave: Educação;Semiótica;Publicidade
Data do documento: 21-Jan-2019
Editor: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: Advertising genres are multimodal and circulate through various media in order to persuade the interlocutor through an intentional discourse that is, according to Fairclough (1992, p.91), a mode of action and of representation capable of changing the world and acting on others. The objective of this work is to analyze how discursive relations are constructed in the publicity genre, having as corpus the campaign on the New High School, broadcast on TV and internet in September 2016. To achieve this purpose, this article is based on studies from the (1988), the Critical Discourse Analysis (ADC) (FAIRCLOUGH, 1994), which allows for a more comprehensive linguistic analysis of discourse such as Social Semiotics (HODGE, R. and KRESS, (2003) and the Visual Design Grammar (KRESS and Van Leeuwen, 1996, 2006) and their analytical categories on Representational Metafunctions, where the ability of an image to represent experience is observed; Compositional, the organization of the image-forming elements in the space that occupies the whole of the screen; and Interactive, relationships built between the represented participants and the viewer through visual resources. It is also adopted the multimodal transcription, inserted in the proposal of Baldry and Thibault (2006) regarding the construction of the text in movement in phases and spaces. As for the ADC, in the textual-discursive bias, implicit modality is analyzed in the markers of validity and attitude markers, using the scale proposed by Halliday (1994) in the Systemic-Functional Grammar. The results of this analysis reveal that government advertising carries the political and ideological discourse observed in its multiple verbal and non-verbal semiotic codes used with the intention of persuading the viewer and representing positions of power, thus showing the importance of studies related to Grammar Visual Design and Critical Discourse Analysis to understand how discourses are revealed in advertising genres and other genres that also use the same semiotic resources. Keywords: Education; Semiotics; Publicity.
Descrição: Os gêneros publicitários são multimodais e circulam por diversas mídias visando persuadir o interlocutor por meio de um discurso intencionado que é, segundo Fairclough (1992, p. 91), um modo de ação e de representação capaz de mudar o mundo e agir sobre outros. O objetivo deste trabalho é analisar como se constroem relações discursivas no gênero publicidade, tendo como corpus a campanha sobre o Novo Ensino Médio, veiculada na TV e internet em setembro de 2016. Para atingir tal propósito, este artigo apoia-se nos estudos oriundos da Teoria Sistêmico-Funcional (HALLIDAY, 1994), que possibilitam a análise linguística mais abrangente do discurso que são: a Semiótica Social (HODGE, R. e KRESS, G., 1988), a Análise de Discurso Crítica- ADC (FAIRCLOUGH, [1992] 2003) e a Gramática do Design Visual (KRESS e van LEEUWEN, 1996, 2006) e suas categorias analíticas relativas às Metafunções Representacional, em que se observa a capacidade de uma imagem representar a experiência; Composicional, a organização dos elementos formadores da imagem no espaço que ocupa no todo da tela; e Interativa, as relações construídas entre os participantes representados e o espectador através de recursos visuais. Adota-se também a transcrição multimodal, inserida na proposta de Baldry e Thibault (2006) quanto à construção do texto em movimento em fases e espaços. Quanto à ADC, no viés textual-discursivo, analisa-se modalidade implícita nos marcadores de validade e marcadores de atitude, utilizando a escala proposta por Halliday (1994) na Gramática Sistêmico-Funcional. Os resultados desta análise revelam que a publicidade governamental é portadora de discurso político e ideológico observados em seus múltiplos códigos semióticos verbais e não verbais usados com a intenção de persuadir o espectador e representar posições de poder, mostrando assim, a importância de estudos relacionados à Gramática do Design Visual e à Análise do Discurso Crítica para perceber como se revelam os discursos nos gêneros publicitários e outros gêneros que também usam dos mesmos recursos semióticos.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1338
ISSN: 25254529
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