DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1267
Title: Ecos da mitologia grega: a ressimbolização semiótica da lenda do boto
Other Titles: Echoes of Greek Mythology: Resymbolization semiotics of the boto legend
Authors: Almeida, Socorro Viana de
Paula, Cleidiane Oliveira de
Keywords: Lendas folclóricas
Cultura amazônica
Lenda do boto
Issue Date: 18-Jan-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The aim of this work is to look at the Amazonian culture, which is the result of an intense relationship with orchestrated elements from other worlds. This culture, largely because of prejudice or the current limitation of language (in the case of indigenous cultures), is not yet studied effectively. In addition, the Amazonian oral literature is essentially symbolic, its texts surpass its referential senses, not being shown directly in its deepest meanings in a first contact. The unveiling of meanings is done as the images are analyzed and interpreted, thus justifying their symbolic reading.
Description: Busca-se neste trabalho lançar um olhar sobre a cultura amazônica, que é resultante de uma intensa relação com elementos orquestrados de outros mundos. Essa cultura, em grande parte por preconceito ou pela limitação atual da linguagem (no caso das culturas indígenas), ainda não é estudada de forma efetiva. Ademais, a literatura oral amazônica é essencialmente simbólica, seus textos ultrapassam seus sentidos referenciais, não se mostrando de forma direta em suas significações mais profundas em um primeiro contato. O desvelamento de sentidos se faz à medida que se analisam e interpretam as imagens veiculadas, justificando-se, assim, a sua leitura simbólica.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1267
ISSN: 25254529
Appears in Collections:Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ecos da mitologia grega- a ressimbolização.pdf217,59 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons