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Título: Bilinguismo de alunos indígenas sateré-mawé nas turmas de 6º e 7º ano de uma escola pública de Parintins
Título(s) alternativo(s): Bilingualism of Sateré-Mawé indigenous students in the 6th and 7th grade classes of a public school in Parintins
Autor(es): Lima, Tatiana da Paz
Palavras-chave: Bilinguismo;Bilinguidade;Sateré-Mawé;Escola
Data do documento: 8-Mar-2019
Editor: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: This work aims to understand bilingualism in the school context of Sateré-Mawé students from two classes of elementary school in a public school of Parintins. The research is qualitative in nature, having as the ethnographic method. Observation and the application of a questionnaire which offered subsidies to understand how the issue of bilingualism in the classroom actually occurs. For theoretical background, the studies of Salgado and Barreto (2009) on bilingualism and bilingualism, Albuquerque (2016), which contribute to the use of bilingualism in indigenous communities, Bortoni Ricardo (2014, 2011, 2008, 2005, and 2004) that contributes considerably to the development of research among other authors. In this way, it was possible to understand bilingualism within the school, identifying the difficulties of the bilingual indigenous student and how this influences their high affirmation as a speaking subject of two languages.
Descrição: Este trabalho tem como objetivo principal compreender o Bilinguismo de alunos indígenas Sateré-Mawé nas turmas de 6° e 7° ano de uma escola pública de Parintins. A pesquisa é de natureza qualitativa. Como instrumentos da pesquisa foram utilizadas a observação e a aplicação de um questionário o qual ofereceu subsídios para compreender como de fato ocorre a questão do Bilinguismo em sala de aula. Para embasamento teórico utilizou-se os estudos de Salgado e Barreto (2009) que discorrem sobre o bilinguismo e bilinguidade, Albuquerque (2016) que contribui sobre o uso do bilinguismo em comunidades indígenas, Bortoni Ricardo (2014, 2011,2008, 2005, 2004) que contribui de maneira considerável para o desenvolvimento da pesquisa de campo entre outros autores. Deste modo, foi possível compreender o bilinguismo dentro do âmbito escolar, identificando as dificuldades do aluno indígena bilíngue e como isso influência na sua alta afirmação como sujeito falante de duas línguas.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1526
Aparece nas coleções:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação

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